GİRBAYS: Meslektaşlarımızın hastalık, geçici iş göremezlik, sürekli malullük nedeniyle çalışamaz hale gelme, deprem, sel, yangın vb. gibi doğal afetler ile üyeye kusur atfedilemeyecek yangın, terör, toplumsal olaylar sonucu mesleki faaliyetini sürdürdüğü avukatlık bürosunun zarar görmesi, salgın hastalık nedeni ile iş yapamama, ölüm hallerinde, Türkiye Barolar Birliği ve TBB sosyal yardımlaşma ve dayanışma fonu tarafından karşılanmayan zararlarının telafisi amacıyla GİRBAYS (Giresun Barosu Avukatları Yardımlaşma Sandığı) kurulmuştur. Meslektaşlarımıza faydalı olması temennisi ile tüm meslektaşlarımızın üye olmasını dileriz.
Giresun Barosu Yönetim Kurulu Adına
Baro Başkanı Av.Soner KARADEMİR
GİRESUN BAROSU AVUKATLARI
YARDIMLAŞMA SANDIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
BİRİNCİ KISIM
Kuruluş ve Amaç
Kuruluş:
MADDE 1 – 6207 Sayılı Kanun hükümlerine uyularak Giresun Barosu Avukatları Yardımlaşma Sandığı (GİRBAYS) kurulmuştur.
Amaç:
MADDE 2 - Sandığın Amacı:
a) Hastalık, geçici iş göremezlik,
b) Sürekli malullük nedeniyle çalışamaz hale gelme,
c) Deprem, sel, yangın v.b. gibi doğal afetler ile üyeye kusur atfedilemeyecek yangın, terör, toplumsal olaylar sonucu mesleki faaliyetini sürdürdüğü avukatlık bürosunun zarar görmesi
d) Salgın hastalık nedeni ile iş yapamama
e) Ölüm hallerinde,
Yönetmeliğin ilgili maddelerinde tanımı yapılan hak sahiplerine, Türkiye Barolar Birliği ve TBB Sosyal Yardımlaşma Ve Dayanışma Fonu tarafından karşılanmayan zararları için, yönetmelikte öngörülen yardımları yapmaktır.
İKİNCİ KISIM
Yönetim-Temsil-Denetleme
Sandığın Yönetimi:
MADDE 3- Sandığı Baro Yönetim Kurulu, Sandık Yürütme Kurulunun görüş ve önerilerini alarak idare eder.
Yönetim Kurulu:
a) Sandık giriş ödentisini ve aidatını belirler.
b) Sandığın mallarını, gelirlerini, kuruluşlarını, işletmelerini ve şirketlerini yönetir.
c) Sandık çalışma raporunu, sandık bütçesini, iş ve yatırım programını, yıllık bilanço ve iki yılda bir teknik bilançosunu hazırlar ve Genel Kuruluna sunar.
d) Sandıkla ilgili işlerin yürütülmesi için üyelerinden birini sandık işleriyle görevlendirir.
e) Sandık adına taşınmaz mallar satın almaya, bağış kabul etmeye, bağışlanan veya satın alınan malları satmaya ve bunlar üzerinde her çeşit ayni haklar kurmaya, taşınmaz malları üzerinde ipotek tesis etmeye ve sandık varlığının sağlam bir biçimde işletilmesi konusunda her türlü kararlar almaya, üyelerinin sosyal güvenliği ile fonlar kurmaya, bu fonları yönetmeye, bu konularla ilgili fon uygulama esaslarını belirlemeye yönetmelikte öngörülen uygulama yönetmelikleri çıkarmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
f) Sandığın benzeri kuruluşlarla, şirketlere ortak girişimlerde bulunması, ortak yatırımlar konusunda yetkilidir.
Yürütme Kurulu
MADDE 4- Sandığın amaç maddesinde öngörülen işlerin yapılabilmesi, Yönetim Kurulunca verilen ve 3. maddede belirtilen görevlerin yerine getirilebilmesi, sandığın ve üyelerin yararına olan her türlü sosyal ve ekonomik önlemlerin zamanında düşünülüp, alınabilmesi, yatırımların gerçekleştirilebilmesi gibi konularda görev yapmak üzere Baro Yönetim Kurulunca en az beş yıl kıdeme sahip sandığa kayıtlı GİRBAYS üyesi avukatlar arasından seçilecek, dört kişi ve görevli Yönetim Kurulu üyesinin katılımı ile oluşan beş kişilik bir kuruldur. Kurulun başkanı, GİRBAYS 'tan sorumlu Baro Yönetim Kurulu üyesidir. Yokluğunda toplantıya yürütme kurulunun kıdemi en yüksek olan üyesi başkanlık yapar.
Sandık, paydaş olarak katıldığı kurum ve kuruluşlarda, işletme ve şirketlere temsilci görevlendirebilir. Temsilci, Yürütme Kurulunca önerilerek GİRBAYS üyesi adaylar arasından Yönetim Kurulunca seçilir.
DENETİM KURULU:
MADDE 5 – Sandık, Baro Genel Kurulunca seçilecek Sandık Denetleme Kurulu tarafından denetlenir. Baro Denetleme Kuruluna seçilme şartlarını taşıyan üç avukattan oluşan Sandık Denetleme Kurulu yılda bir kez sandığı denetleme görevini yapar. Denetçiler yapacakları denetlemeler sırasında sandık görevlilerinden bilgi isteyebilir, izlenimlerini Yönetim Kuruluna yazı ile bildirirler.
SANDIK ÖRGÜTÜ:
MADDE 6 – Sandık işleri Baro Yönetim Kurulunun görevlendireceği baro personeli tarafından yürütülür, ihtiyaç halinde yeteri kadar sürekli ve geçici eleman istihdam edilebilir. Görevlendirilen baro personeli sandık işlerinin yürütülmesinden Yönetim ve Yürütme Kuruluna karşı birinci dereceden sorumludur.
TUTULACAK KAYITLAR:
MADDE 7 –Yönetim Kurulunun ve Yürütme Kurulunun kararları, onaylı ve sıra numaralı karar defterine yazılır ve imzalanır. Sandığı yükümlülük altına alacak yazı ve belgelerin ne şekilde ve kimin tarafından imzalanacağı Yönetim Kurulunca kararlaştırılıp, ilgili kurumlara sirkülerle bildirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
SANDIĞA GİRİŞ-ÇIKMA – ÇIKARILMA –YENİDEN GİRİŞ
SANDIĞA GİRİŞ:
MADDE 8- Giresun Barosu’nda kayıtlı bulunan ve bundan sonra kayıt edilecek avukatlar diledikleri zaman 12. maddede yazılı ödentiyi ödeyerek, Yönetim Kurulu kararıyla sandığa üye olabilirler.
SANDIKTAN ÇIKMA VEYA ÇIKARILMA:
MADDE 9- Sandık üyeleri istediklerinde yazılı başvurularını GİRBAYS’a vererek sandıktan her zaman çıkabilirler. Yükümlülüklerini GİRBAYS 'a kayıtlı son adreslerine yapılan yazılı uyarıya rağmen 30 gün içinde yerine getirmeyen ve Sandıkça sağlanan yardım hakkını kötüye kullanan üyeler ile Giresun Barosu veya sonrasında nakil oldukları Baro tarafından meslekten ihraç edilenler, Yönetim Kurulu kararı ile sandıktan çıkarılırlar. Çıkarılan üyelere durum yazılı olarak bildirilir. Üyenin GİRBAYS 'a kayıtlı son adresine yapılan tebligat, geçerli tebligat hükmündedir.
Çıkan veya çıkarılan üyelere, biriktirme fonundaki çıkma veya çıkarılma tarihindeki toplam birikimlerinden, SDF borcu , Baro aidat borcu ve var ise faiz borcu mahsup edilerek bakiye, sandığın mali durumu da dikkate alınarak, Yönetim Kurulu kararıyla nakit olarak ödenir ve Sandık ile ilişikleri kesilir. Sandıktan çıkan veya çıkarılan üyeye var ise bakiyelerinin ödenmesi sırasında her ne sebeple olursa olsun (gecikme v.b. gibi) hiçbir şekilde faiz ödenmez.
SANDIĞA YENİDEN GİRİŞ:
MADDE 10- Her ne sebeple olursa olsun, sandıktan çıkanların tekrar sandığa üye olma istekleri; giriş ödentisini ödemeleri, çıkarken aldıkları değerlerle (gayrimenkul payından emekli ikramiyesi olarak alınan paralar hariç), çıkmadan önce varsa sandığa olan borçlarını, çıkma zamanından yeniden giriş tarihine kadar geçen süre içinde ödemeleri gereken her türlü ödentileri ve süreye ait sosyal dayanışma paylarını baronun anlaşmalı olduğu bankanın bir yıl vadeli TL mevduata uygulanan faiz oranı ile birlikte sandığa ödemeleri halinde, Yönetim Kurulunca karara bağlanır. Ödemenin şekli yönetim kurulunca belirlenir. Üyelik istemleri kabul edilenler, mali yükümlülüklerini tamamladıkları tarihten itibaren sandık üyesine bu yönetmelikle tanınan haklardan yararlanırlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SANDIĞIN GELİRLERİ
BİRİNCİ KISIM
Gelirler
GELİR KAYNAKLARI:
MADDE 11 –
a) Giriş ödentisi,
b) Olağan yıllık Aidat
c) Sandığa yapılacak bağışlar,
d) İştirak, şirket ve kuruluşlardan gelecek gelirler,
e) Menkul ve Gayrimenkul sermaye iratları,
f) Diğer gelirler
Sandık üyeleri, her yıl Ocak ayı başında Yönetim Kurulunca saptanacak aidatı 31 Ocak tarihine kadar ödemekle yükümlüdürler. Zamanında ödenmeyen aidatlara Türk Borçlar Kanunu hükümlerine göre yasal faiz uygulanır.
GİRİŞ ÖDENTİSİ:
MADDE 12 – Sandık üyeleri GİRBAYS’a, üyelik aidatı olarak baro aidatları (her bir avukat kendi ödemekle yükümlü olduğu baro aidat miktarı ) kadar yıllık aidat öder. Sandığa üye olmak isteyenler, bir defa için GİRBAYS mali dönemi başında Baro aidatının 1/2 oranında alınan aidatı giriş keseneği ödemesi halinde sandığa kaydı yapılır.
Sandığa üye olmak isteyenler, üye olmak istedikleri tarihe bakılmaksızın o yılın aidatını ve giriş keseneğini tam ve eksiksiz ödemesi halinde sandık kaydı yapılır. Yönetmeliğin 8. maddesi hükümleri saklıdır.
SANDIK FONU :
MADDE 13- Sandık Fonu, esas itibari ile üyelerin yıllık aidatından ve yönetmeliğin 11. ve 15. maddesinde belirtilen gelirlerden oluşur. Bu fonda toplanacak para Yönetim Kurulu tarafından açılacak vadeli hesaplarda değerlendirilir. Sandık fonunun ne şekilde kullanılacağı ayrıca yönetim kurulunca düzenlenir.
BİRİKTİRME FONU:
MADDE 13 – Biriktirme Fonu, esas itibariyle üyenin yıllık aidatından 1/2 (%50) oranında ayrılan kısımdan oluşur.
Biriktirme fonu sadece üyelikten çıkma, çıkarılma, ölüm yardımı alma ve sürekli malullük hallerinde ödeme yapmak üzere kullanılır. Bu fondan başka harcama ve aktarma yapılamaz.
Dönem sonunda zarar çıkması halinde, yukarıda belirtilen esaslara göre hesaplanacak zarar miktarı, üyelerin biriktirme fonundaki hesaplarına yansıtılır.
SOSYAL DAYANIŞMA FONU:
MADDE 14 – Sosyal dayanışma fonu, üyenin yıllık ödentisinden ayrılan (1/2) %50’lik kısım ile yönetmeliğin 11. ve 15. maddesinde belirtilen gelirlerden oluşur.
Sosyal dayanışma fonunun ne şekilde kullanılacağına ilişkin esasları belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
BAĞIŞ VE DİĞER GELİRLER:
MADDE 15 – Sandık her türlü bağış kabul eder. Gerek bağışlanan taşınır ve taşınmaz mallar ve haklar gerek:
a) Ölüm hallerinde hak sahipleri bulunmayan üyelerin hesaplarından elde edilen paralar,
b) Sandıktan ayrılan avukatlardan 10.madde gereğince sandığa gelir kaydedilecek paralar,
c) Sandığın kuracağı veya katılacağı işletmeler, şirketler ve kuruluşlardan gelecek kâr payları ve benzeri gelirler,
Sandığın diğer gelirlerini teşkil eder.
İKİNCİ KISIM
Gelirlerin Dağıtılması
MADDE 16 - Sandık gelirleri üyelere iki ayrı kaynaktan dağıtılır.
a) Biriktirme Fonu
b) Sosyal Dayanışma Fonu
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SOSYAL YARDIMLAR VE GİDERLER
GİDER YERLERİ:
MADDE 17 – Sandığın tüm giderleri, işbu Yönetmeliğin 13. ve 14. maddesinde belirtilen fonlardan karşılanır.
GİDERLER:
a) Sosyal yardımlar,
b) Yardımlaşma Sandığı Yönetim giderleri,
c) Olağanüstü giderler,
BİRİNCİ KISIM
Sosyal Yardımlar
HASTALIK YARDIMLARI:
MADDE 18 - Hastalık yardımları, hastalık ve kaza nedeni ile üyenin TBB Sosyal Yardımlaşma Ve Dayanışma Fonu tarafından karşılanmayan tedavi giderlerini belli limit ve yüzde oranında karşılanması ve üyeye geçici iş göremezlik ödeneği ödenmesidir.
Hastalık yardımı, üyenin fonksiyonel dengesinde tıbbi ve cerrahi müdahaleyi gerektirecek durumlarda yatarak ve ayakta hasta tedavi etmek amacıyla kurulan, devletin resmi hastaneleri, özel idare ve belediye hastaneleri ile devletin kontrolü altında ve asgari sağlık personelinin devamlı gözetiminde bulunan sağlık ocakları, Özel Hastanelere ilişkin mevzuata göre yatarak veya ayakta tedavi etmek amacı ile Sağlık Bakanlığından gerekli ruhsat almak sureti ile faaliyet gösteren kuruluşlar ve bu kuruluşların yurt dışındaki benzeri kuruluşlarca yatarak veya ayakta tedavi edilmesi, gerekli ilaç ve tahlil giderlerinin , yönetim kurulunca belirlenen limit dahilinde ödenmesidir.
Geçici iş göremezlik hali, üyenin hastalık ve kaza nedeni ile uzman doktorun raporuna dayanılarak mesleki çalışmasını yapamaması halidir. Üyeye çalışamadığı sürenin 10 gün ve daha fazlası olması halinde, SGK ve TBB Sosyal Yardımlaşma Ve Dayanışma Fonu tarafından karşılanmayan zararı için , ilk günden başlayarak tatil günleri de dâhil her geçen gün belli bir limit ile ödeme yapılır. Bu süre 40 günü geçemez.
Hastalık yardımlarının kapsamı , kime, hangi koşullarda ödeneceği, kapsamının ve kapsam dışı hallerinin nelerden ibaret olduğu, giderlerin ne şekilde ödeneceği bu konuda oluşturulan fonun kullanım konuları Yönetim Kurulunca belirlenir.
Sandıkça, üyeye yapılacak hastalık yardımlarının limit ve yüzdeleri ile iş görmezlik yardımının günlük tutarı ve üyeye yapılacak ödeme toplamının tutarı Yönetim Kurulunca GİRBAYS mali dönemi başında saptanır.
GİRBAYS’a aidat borcu bulunan üye, hastalık yardımlarından faydalanamaz.
SÜREKLİ MALULLÜK YARDIMI:
MADDE 19- Sürekli malullük durumu, üyenin tedavisi mümkün olmayan, tedavisi uzun süren ve ağır geçen veya en çok 1 yıl tedavi süresinde şifa bulmayan hastalıklar veyahut bir sakatlık nedeni ile avukatlık mesleğini yapamaması durumudur.
Bu halde, üyenin malullük durumunu saptayan resmi sağlık kurulu raporunun GİRBAYS’a ulaşmasını takiben, Yönetim Kurulunca belirlenecek ek yardım ile talebi halinde üyenin kıdemine bakılmaksızın biriktirme fonu, hesabındaki gelir fazlası payı üyeye ödenir.
Sürekli malullük yardımının kime, ne şekilde ve oranda yapılacağı Yönetim Kurulunca belirlenir.
ÖLÜM YARDIMI:
MADDE 20- Sandık üyesinin ölmesi halinde kıdemine bakılmaksızın biriktirme fonu hissesi oranında mirasçılarına ödenir.
Ayrıca her mali dönem başında yönetim kurulunun belirleyeceği ölüm yardımı miktarı ödenir.
Bu ölüm yardımları üyenin belirleyeceği kimselere, belirlememiş ise yasal mirasçılarına ödenir. Ölüm yardımının nasıl hesaplanacağı Yönetim Kurulunca belirlenir.
TABİİ AFET YARDIMI:
MADDE 21- Deprem, sel, salgın hastalık vb. gibi doğal afetler ile üyeye kusur atfedilemeyecek yangın, terör, toplumsal olaylar sonucu mesleki araç ve gereçleri ile mesleğini icra etmekte olduğu ofisi zarar görenlere, Yönetim Kurulunca, zararıyla mütenasip olarak belirlenen yardım yapılır.
İKİNCİ KISIM
Diğer Giderler
MADDE 22- Sandığın amacı doğrultusunda yapması gereken işlemler, çalıştırması gereken elemanlar, yapacağı yatırımlar, iştirak ve sandık işlemlerinin yapılıp yürütülebilmesi için gerekli diğer giderler sandığın diğer giderlerini oluşturur. Bu giderler Yönetim Kurulu kararı ile sarf olunur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Olağanüstü Giderler
MADDE 23- Bu yönetmelikte hüküm konulmamış olan ve Yönetim Kurulunca lüzum görülen haller için yapılacak yardım ve harcamalar olağanüstü giderleri teşkil eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
PARANIN İŞLETİLMESİ
MADDE 24- Sandığın Paraları;
a) Taşınır ve taşınmaz mala,
b) Devlet tahvili veya hazine bonolarına,
c) Ticari ve sınai kuruluşların pay senetlerine,
d) Vadeli ve vadesiz banka hesaplarına,
e) Menkul değerlere, yatırım fonlarına ve benzeri hesaplara,
f) Altın ve altın yatırım hesaplarına,
g) İşletme, şirket ve kuruluşlara, kuruluş ve işletme sermayesi olarak yıllık sosyal dayanışma ödentisinin yarısını aşmamak üzere Yönetim Kurulunca belirlenecek yukarıdaki yatırım araçlarından birine ya da birkaçına ayrılır ve işletilir.
MADDE 25- Vadesiz mevduatta ne kadar para bulunacağı hususu günün şartlarına göre Yönetim Kurulunca kararlaştırılır.
ALTINCI BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
SANDIKTAN YARARLANMA:
MADDE 26- Sandık , 19 Eylül 2023 tarihine kadar herhangi bir yardım yapmaz. Sandık 19 Eylül 2023 tarihinde aktif hale gelir. Her üye sandığa kabul tarihinden itibaren ancak 6 ay sonra bu Yönetmelik hükümlerinden yararlanır. 10. madde uyarınca sandığa yeniden giriş yapan üyelere ilişkin hükümler saklıdır.
BÜTÇE VE TEKNİK BİLANÇO:
MADDE 27- Sandığın bütçe dönemi her yılın Eylül ayı sonudur. Yönetim Kurulu, yönetmeliğin 3. maddesinin (b) fıkrasında belirtilen teknik bilançosunu 2 yılda bir hazırlar veya hazırlattırır.
Teknik bilanço sonucu, sandığın dengesinde bir açık veya fazlalık görülmesi halinde, kazanılmış haklar saklı kalmak kaydı ile bu ve çıkarılacak diğer uygulama yönetmeliklerinde gerekli değişiklikler bilançonun hazırlanmasındaki yöntemle yapılır.
ZAMANAŞIMI:
MADDE 28- İşbu yönetmelikte yazılı yardımlar, Yönetim Kurulunca belirlenen sürede başvuru yapılmış olması kaydıyla, hak kazanıldığı tarihten başlayarak 5 yıl içinde ilgililer tarafından istenmeyecek olursa, bu sürenin bittiği tarihte zaman aşımına uğrar. Zaman aşımı süreleri dolduktan sonra bu miktarlar, Sandığa gelir kaydedilir.
BORÇLARIN MAHSUBU:
MADDE 29- Üyeye veya hak sahiplerine bu Yönetmeliğe göre yapılacak tüm ödemelerden öncelikle üyenin Sandığa olan birikmiş borçları mahsup edilir. Mahsup işlemi sırasında, öncelikle faiz borçları mahsup edilir. Yazılı ihtara rağmen, verilen sürede borçlarını ödemeyenlerin borcu, faiziyle birlikte biriktirme fonundan mahsup edilir.
SANDIĞIN FESİH VE TASFİYESİ:
MADDE 30- Sandık, kanuni nedenlerle yahut Yürütme Kurulunun görüşü alınmak sureti ile Yönetim Kurulunun istemi ile veya sandık üye tam sayısının 1/3’ünün yazılı önerileri ile Baro Genel Kurulunun 2/3 çoğunlukla vereceği karar üzerine tasfiye olunur.
Bu takdirde;
a) Öncelikle Sandık üyelerine Yönetmeliğin 16.maddesi çerçevesinde hesaplanarak haklar ödenir.
b) Sandık Yönetmeliğine göre malullük ve ölüm yardımı almaya hak kazanmış olanların alacakları, hak sahiplerine ödenir.
c) Tasfiye tarihine kadar yapılan tahsisler, verilen ödeme kararları, henüz ödenmemiş bulunan yardımlar hak sahiplerine ödenir.
d) Sandığın varlığından borçları ve tasfiye giderleri çıktıktan sonra kalan mamelek, tasfiye karar tarihinde mevcut biriktirmelere oranlama neticesi bulunan katsayı esas alınarak üyelere ödenir. Paylaştırmadan artan meblağ olursa, Giresun Barosu’na devredilir.
MADDE 31- Mesleklerinden ihraç edilme hali hariç olmak kaydıyla, Giresun Barosu’ndan ayrılan üyeler, üyelik vecibelerini yerine getirmek kayıt ve şartıyla, istekleri halinde Sandıktaki üyeliklerini aynı şartlarla devam ettirebilir ve Sandık üyelerinin tüm haklarından faydalanırlar. Ancak meslekten ihraç edilmiş olanlar, GİRBAYS üyeliğinden çıkarılır.
MADDE 32- İşbu yönetmelik 03.07.2021 tarihinde yapılan Giresun Barosu Olağan Genel Kurulunca verilen yetki ile Baro Yönetim Kurulunun 02.09.2022 tarihli kararı ile kabul edilerek yürürlüğe girmiştir.
MADDE 33- Bu yönetmelik hükümleri Baro Yönetim Kurulu tarafından yürütülür. İşbu Yönetmeliğin uygulama esaslarını belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya Baro Yönetim Kurulu yetkilidir.
© 2024 - Giresun Barosu