31 Mart 2024 Mahalli İdareler Seçimleri sonrasında başlatılan kayyım uygulaması, geçtiğimiz hafta Esenyurt Belediye Başkanı’nın ardından bugün Mardin, Batman ve Halfeti (Şanlıurfa) Belediye Başkanları’nın da görevden alınmalarıyla Anayasa’ya, seçme ve seçilme hakkına, demokratik toplumun gereklerine aykırı ve ölçüsüz müdahaleye dönüşmüş ve ağırlığını giderek artıran bir düzeye ulaşmıştır.

Söz konusu kayyım uygulamasının dayanağı olarak sunulan Anayasa’nın 127 nci maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesi “görevle ilgili bir suç sebebi ile” İçişleri Bakanı kararıyla geçici görevden uzaklaştırmayı düzenlemektedir. Nitekim 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 47 nci maddesinde de paralel bir düzenleme yer almaktadır.

Ne var ki, Belediye Kanunu’na ilk olarak darbe girişimi sonrasında ilan edilen olağanüstü hâl döneminde 674 sayılı KHK ile eklenen ardından 6758 sayılı Kanun’la yasalaşan 45 nci maddenin ikinci maddesinde yer alan “…terör veya terör örgütlerine yardım ve yataklık suçları sebebiyle görevden uzaklaştırılması” hallerinde İçişleri Bakanlığı tarafından belediye başkanı görevlendirilebileceği düzenlemesinin anayasal temeli bulunmamaktadır.

Anayasa Mahkemesi merkezî yönetimin vesayet yetkisini 127 nci maddenin beşinci fıkrasının sınırladığı durumların dışına çıkarmanın yerel yönetim ve yerinden yönetim ilkelerini yadsımak anlamına geldiğini, görevden uzaklaştırılan kişilerin yerine merkezî yönetimin siyasal kimlikli organları tarafından atama yapılmasının Anayasa’ya aykırı olduğunu belirtmektedir. Atama yetkisinin merkezî yönetimin siyasal kimlikli organlarına verilmiş olması, salt bu hedefi sağlamaya yönelik soruşturma ve kovuşturma açtırma ve bu nedenlerle görevden uzaklaştırma olanağı her zaman bulunduğundan ‘geçici’ atama, ‘sürekli’ atamaya da dönüşerek, hukuka aykırı bir müdahale oluşturmaktadır (AYM, E.1987/22, K.1988/19, 13/06/1988).

Nitekim, görevden alınan başkan yerine görevlendirilecek kişi için Kanun yalnızca belediye başkanı seçilme yeterliğine sahip olması koşulunu düzenlemiş olmasına rağmen, son kayyım atamalarında, herhangi bir Belediye Meclisi üyesinin değil Valilerin ve Kaymakamların atanması, takdir yetkisinin, seçmenin iradesi gözetilmeden kullanıldığının açık bir göstergesidir.

İçişleri Bakanlığı verdiği karardan derhal vazgeçerek belediye başkanlarını görevine iade etmeli; Belediye Kanunu’na 2016 yılında eklenen düzenleme değiştirilmeli, seçme ve seçilme hakkına müdahale anlamına gelecek tek bir uygulama daha gerçekleştirilmemelidir.

 

  1. Adıyaman Barosu
  2. Ağrı Barosu
  3. Amasya Barosu
  4. Ankara Barosu
  5. Antalya Barosu
  6. Ardahan Barosu
  7. Artvin Barosu
  8. Aydın Barosu
  9. Balıkesir Barosu
  10. Batman Barosu
  11. Bilecik Barosu
  12. Bingöl Barosu
  13. Bitlis Barosu
  14. Burdur Barosu
  15. Bolu Barosu
  16. Bursa Barosu
  17. Çanakkale Barosu
  18. Denizli Barosu
  19. Diyarbakır Barosu
  20. Düzce Barosu
  21. Edirne Barosu
  22. Eskişehir Barosu
  23. Gaziantep Barosu
  24. Giresun Barosu
  25. Hakkari Barosu
  26. Hatay Barosu
  27. Iğdır Barosu
  28. İstanbul Barosu
  29. İzmir Barosu
  30. Kars Barosu
  31. Kastamonu Barosu
  32. Kırklareli Barosu
  33. Kocaeli Barosu
  34. Malatya Barosu
  35. Manisa Barosu
  36. Mardin Barosu
  37. Mersin Barosu
  38. Muğla Barosu
  39. Muş Barosu
  40. Ordu Barosu
  41. Osmaniye Barosu
  42. Sakarya Barosu
  43. Samsun Barosu
  44. Siirt Barosu
  45. Sinop Barosu
  46. Şanlıurfa Barosu
  47. Şırnak Barosu
  48. Tekirdağ Barosu
  49. Trabzon Barosu
  50. Tunceli Barosu
  51. Van Barosu
  52. Yalova Barosu
  53. Zonguldak Barosu
Tarih : 7.11.2024
Okunma : 98

© 2025 - Giresun Barosu

Adres : Çıtlakkale Mah. Atatürk Bulvarı No.121/1 - GİRESUN / Telefon: 0454 215 76 57 / Faks: 0454 215 76 58)
Adli Yardım Bürosu: 0 454 215 76 69 | Sosyal Tesis : 0 454 215 76 69 / D:17
E Posta : giresunbarosu@gmail.com | KEP Adresi: giresunbarosubaskanligi@hs01.kep.tr
E-Tebligat Numarası: 35366-96939-85090
Giresun Barosu Union of Black Sea Countries Bar Association (BCBA) üyesidir.