Adalet Bakanı Sadullah ERGİN ile aralarında Baro Başkanımız Av.Gültekin UZUNALİOĞLU'nun bulunduğu 60 civarında Baro Başkanı ile TBB Yönetim Kurulu ve Adalet Bakanlığı bürokratlarının katıldığı Avukatlık Meslek Sorunları ve Yargı Reformu Stratejisi Toplantısı 12-13 Aralık 2009 günleri Nevşehir'in Kozaklı İlçesinde yapılmıştır. Kayseri Barosu'nun ev sahipliği yaptığı bu toplantıda Baromuzu Baro Başkanımız Av.Gültekin UZUNALİOĞLU ile meslektaşımız Av.Soner KARADEMİR temsil etmiştir. Toplantıda söz alan Baro Başkanımız Av.Gültekin UZUNALİOĞLU, aşağıdaki konuşmayı yapmıştır : Sayın Bakanım, Sevgili TBB Başkan Vekilim, Sevgili TBB Yönetim Kurulu Üyelerim, Sayın Adalet Bakanlığı Temsilcileri, Değerli Baro Başkanlarım; Giresun Barosu olarak bu toplantımıza bizzat katılan Sayın Adalet Bakanımıza göstermiş olduğu duyarlılıktan ötürü  ve toplantıya ev sahipliği yapan Kayseri Barosuna katkılarından dolayı huzurlarınızda teşekkür ediyorum. Sayın Bakanım; siz de bizim gibi yıllardır kürsünün karşısında görev yapmış bir meslektaşımız olduğunuz için, bundan aldığımız güçle ve cesaretle bazı sorunlara ve çözümlerine değineceğim. Türkiye'de yargıda reforma ihtiyaç olduğu tartışmasızdır. Yargı Reformu Stratejisi belgesinde olumlu bulduğumuz birçok nokta bulunmaktadır. Ancak ileride olumsuzluğa yol açabilecek noktalar da yeralmaktadır. Belgede; 1)                  "HSYK geniş tabanlı temsil esasına göre oluşturulacaktır" ifadesi muğlak ve her türlü düzenlemeye olanak veren bir ifadedir. "Geniş tabanlı temsil esası ile" ifadesi ile HSYK üyelerinin Yürütme ve Yasama organlarınca seçilmesi amaçlanıyor ise, bu hukuk devletine ve kuvvetler ayrılığı ilkesine yapılacak en büyük darbe o lur.                 Bu durum yargının siyasallaşması gibi tehlikeye yol açacaktır.                 HSYK yürütmenin unsuru olan bakan ve müsteşar olmamalıdır.                 HSYK' nda, TBB.' nin  bir temsilcisi bulunmalıdır.                 HSYK seçiminde yürütmeye ve yasamaya müdahale ettirilmemelidir düşüncesindeyiz.   2)            Bu belge içinde Avukatlarla ilgili sadece 3.3. bölümünde Adil Yargılanma Hakkı ve Silahların Eşitliği İlkesi çerçevesinde savunmanın etkinliğinin artırılması için TBB ile işbirliği yapılması başlığı altında yarım sayfa yer verilmesi savunmaya ne derece önem verildiğini göstermektedir.  Ancak o kadar çok sorunlarımız var ki, bunlara acilen çözüm bulunmalıdır.  Şöyle ki;                   a)            Yaptığım araştırmaya göre bu yıl Hukuk Fakülteleri 11.000 civarında öğrenci almıştır. Artık mesleğimiz bu derece yoğunluğu kaldıramamaktadır. Hukuk Fakültelerinin açılmasının durdurulması, kontenjanlarının sınırlanması konusunda acilen çalışma yapılmalıdır.                 b)           TBB ve Baroları, Adalet Bakanlığı'nın vesayetinden kurtaracak  şekilde yasal düzenleme yapılmalıdır. TBB kararlarının onanması, bozulması, ruhsat işlemleri vs. işlemlerde Adalet Bakanlığı evresi kaldırılmalıdır.                 c)            Baroların teftişleri, TBB tarafından yapılmalıdır.                   d)            Avukatlık sınavı tekrar konulmalıdır. Bu sınav staja başlamadan yapılmalıdır.                 e)           Yasaya aykırı olmasına rağmen, hazırlık soruşturması sırasında çoğu yerlerde dosya incelemek için Avukatlardan vekâlet istenilmesi uygulamasına derhal son verilmelidir. Özellikle genç Savcılarımız bu kuralı bir adeta güç kullanımı anlayışı ile katı uygulamaktadır. Bu durum mesleğimiz açısında rencide edici bir hale gelmiştir. Sayın Bakanım; sizden özellikle istirham ediyorum. Bu uygulamayı kaldıracak ve yasaya uygun hale getirecek şekilde çok acil genelge yayınlamanızı talep ediyorum.                 f)            Avukatlara delil toplaması için tüm kurumların dava ile sınırlı olmak üzere bilgisayar kayıtları açılmalıdır.                 g)            Zorunlu müdafilik sistemi Ceza Avukatlığına büyük darbe vurmuştur. Bu nedenle zorunlu müdafiilik sadece soruşturma aşamasında uygulanmalı, kovuşturma aşamasında zorunlu müdafilik kaldırılarak parasız, güçsüz ve özel maluliyet durumu olanlara Adli Yardım sisteminden Avukat tayin edilmelidir.  Zorunlu müdafiilik angarya olmaktan çıkarılıp makul ücret karşılığında çağdaş düzeye getirilmelidir.                 h)            Belli kıdeme sahip Avukatlara yeşil pasaport verilmelidir.                 ı)             Avukatlara yönelik artan saldırılar karşısında silah ruhsatı almalarının kolaylaştırılmalıdır.                 i)             Avukatlık Kanunu 76/son gereğince Baroların protokolde ki yerleri yasaya uygun hale getirilmelidir.                 j)             Ankara' da Avukatlık Staj Eğitim Merkezi kurulmalıdır.                 k)            Belirli miktarı aşan hukuk davalarında Avukatla temsil edilme zorunlu hale getirilmelidir.                 l)             70-80 yaşlarına gelmiş Meslektaşlarımızın emekli maaşlarının miktarının çok düşük olması ve ekonomik durumlarının iyi olmaması nedeni ile halen zor şartlarda Avukatlık çalışmalarını sürdürdüklerini görmekteyiz. Sayın Bakanım; Avukat emekli maaşlarının geçimlerini sağlayacak düzeye getirilmeye yönelik çalışmalar yapmanızı diliyoruz.                 m)          Avukatlık hizmetinden %18 gibi yüksek miktarda KDV alınmaktadır. Bu KDV.nin kaldırılmasını veya oranının %8'e düşürülmesini talep ediyorum. 3)            UYAP, birçok yerde yargının ayak bağı olmuştur. UYAP' ın etkin şekilde kullanılması bir tarafa UYAP çalışmıyor lafı nerdeyse her gün hukuki olumsuzluklara neden olmaktadır. Bilhassa icra daireleri felç olmuş durumdadır. Banka ve kurum dosyaları icra dairelerini tıkamış durumdadır. Bu dosyalar için ayrı İcra daireleri açılmalıdır. Personel yetersizliği ve teknik eksiklikler bir an önce giderilmelidir.                 İcra dairelerinde POLNET ve TAKBİS işlemleri, işleri tamamen yavaşlatmaktadır. Bir aracın trafik kaydına haciz koymak bazen yarım saati bulmaktadır. Sistemin yetersizliğiyle, tapu kayıtları bulunamamakta ve haciz koyma güçleşmektedir. Bu işlemler Avukatlarımız için adeta işkence haline gelmiştir.                 MERNİS, ADLİ SİCİL, TAKBİS gibi sistemler Avukatlara açılmalıdır. 4)            Tebligat Kanunu günün koşulları altında yetersiz kalmıştır. Adres değiştirerek, adaletten kaçma yaygın hale gelmiştir.                 Yurt dışı tebligatları, formaliteleri nedeniyle çok zaman almaktadır. Bu sorunun en son adres kayıt sistemindeki adresine tebligat yapılması yeterli olmalı ve yurt dışındaki adresine direk tebligat yöntemi geliştirilmelidir. 5)            İcra İflas Kanunu ve diğer yasalarda yapılan değişikliklerle adeta borçlunun, borcunu ödememesi yönünde bahaneler artırılmaktadır.   Mal Beyanında bulunmama cezası kaldırıldıktan sonra şimdi de emekli maaşlarının haczedilmemesi gibi uygulamalarla alacaklılar mağdur edilmektedir.                   İcra İflas Kanununda borcu tahsile yönelik kolaylaştırıcı ve çağdaş çözümler getirilmelidir.   6)            HUMK günümüz şartlarına uymamaktadır; yeni düzenlemeler getirilmelidir.   7)            Bilirkişi adaleti diye bir kavram doğmuştur. Bilirkişilik kurumsallaşmalı ve her önüne gelen Mahkemelerde ve icralarda bilirkişilik yapamamalıdır.   8)            İnfaz sisteminde denetimli serbestlik ve kısa süreli hapis cezasına seçenek yaptırımların etkin şekilde uygulanması ve yaygınlaştırılması gerekir.   9)            Yerelde Adalet Komisyonlarında Baro temsilcisi bulunmalıdır. Sayın Bakanım sözlerimi Giresun iline özel bir talepte bulunarak kapatmak istiyorum. Yurdumuzun birçok yerinde modern Adliye binalarını görmekteyiz. Bu durum biz Hukukçuları çok memnun etmektedir. Hükümetinizin bu yönde yaptığı çalışmalarda takdire şayandır. Ancak pek çok ilimizde gördüğümüz modern Adliye binalarını Giresun'da görememekteyiz. Sayın Bakanım şu anda Giresun İl merkezinde müstakil olmayan Valilik binasına bağlı bir Adliyemiz bulunmaktadır. Sadece İlçelerimizden Şebinkarahisar'da müstakil Adliye binamız bulunmaktadır. Diğer İlçelerimiz olan Keşap, Espiye, Tirebolu, Görele, Eynesil, Dereli ve Alucra  İlçelerimizde Hükümet binasının alt katına sıkıştırılmış ve çağdaş olmayan Adliye binalarımız bulunmaktadır. Bulancak İlçemizde hakkında oturulamaz raporu olan Hükümet binasının altında hizmet gören bir Adliyemiz bulunmaktadır. Sayın Bakanım Giresun Barosu olarak bizlerde Giresun İl ve İlçelerinde Modern Adliye Binaları görmek istiyoruz. Hepinize sevgiler saygılar sunuyorum.   Av.Gültekin UZUNALİOĞLU Giresun Barosu Başkanı    
Tarih : 14.12.2009
Okunma : 1706

© 2024 - Giresun Barosu

Adres : Çıtlakkale Mah. Atatürk Bulvarı No.121/1 - GİRESUN / Telefon: 0454 215 76 57 / Faks: 0454 215 76 58)
Adli Yardım Bürosu: 0 454 215 76 69 | Sosyal Tesis : 0 454 215 76 69 / D:17
E Posta : giresunbarosu@gmail.com | KEP Adresi: giresunbarosubaskanligi@hs01.kep.tr
E-Tebligat Numarası: 35366-96939-85090
Giresun Barosu Union of Black Sea Countries Bar Association (BCBA) üyesidir.