Türkiye'de Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuğun etkin bir şekilde uygulanması ve Türkiye için uygun bir modelin geliştirilmesi amacıyla T.C. Adalet Bakanlığı, Türkiye Barolar Birliği ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Türkiye tarafından düzenlenen istişare toplantıları 31 Ekim 2011, 02 Kasım 2011, 03 Kasım 2011 tarihlerinde Türkiye Barolar Birliği Litai Konukevinde yapıldı. Toplantılara T.C.Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürü Ayhan Tosun, Genel Müdür Yardımcısı Ömer Kerkez, Dairesi Başkanı Veysel Bektaş, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Türkiye temsilcileri Leyla Şen, Seher Alacalı Türkiye Barolar Birliği Başkanı Av.V.Ahsen Coşar, Başkan Yardımcısı Av.Berra Besler, Av.Talay Şenol, Yönetim Kurulu Sayman Üyesi Av.Sitare Sağsen, Yönetim Kurulu Üyeleri Av.Asude Şenol, Av.Ahmet Gürel, Av.Celal Ülgen, Av.Kadri Markoç, Av.Serhan Özbek'in yanısıra Sivas, Yalova, Yozgat, Kocaeli, Diyarbakır, Giresun, Mersin, Muğla, Muş, Rize, Sakarya, Samsun, Ankara, İzmir, Elazığ, Amasya, Çanakkale, Çorum, Konya, Kütahya, Kahramanmaraş, Kırklareli, Kastamonu, Karabük, Aydın, Denizli, Aksaray, Düzce, Ağrı, Kırıkkale Baro başkanı ve temsilcileri katıldılar.  Toplantılarda dünyadaki arabuluculuk uygulamalarına ilişkin bilgilendirmenin yanı sıra Türk Hukuk Sistemi bağlamında iyi işleyecek bir arabuluculuk modelinin  tesis edilmesine yönelik Baro Başkanları ile Baro temsilcileri fikir, öneri ve eleştirilerini ifade ettiler.   03.11.2011 tarihli TBB YAPILAN ARABULUCULUK YASA TASARISINA KARŞI BAŞKANIMIZIN KONUŞMASI        Sayın Barolar Birliği Başkanım, Sayın Adalet Bakanlığı yöneticileri ve Sevgili TBB Yönetim Kurulu Üyeleri, Değerli Baro Başkanları ve Temsilcileri, Hepinizi şahsım ve Giresun Barosu adına selamlıyorum.        Arabuluculuk Yasa Tasarıssını 12.03.2011 tarihli Baro Başkanları toplantısında tartışmıştık.Ancak tartışılan bu metin noktasına ve virgülüne dokunulmadan tekrar önümüze getirilmiştir.          Arabuluculuk Kanun Tasarısındaki Düzenlemeler, yargıda çözümü Yargının temel ayakları olan Hakim, Savcı ve Avukat üçgeninden çıkarıp değişik yerel,etnik ve başka unsurların etkili olabileceği farklı bir alana taşımaktır.         Bu Yasa tasarısı Yargı gücünün savunma ayağını felç etmektedir.          Arabuluculuk Yasa Tasarısı madde.20/2 4 yıllık lisans eğitimi almış olmasını ve madde 22/2 hukuk diplomasına sahip olmayan kimselerin arabuluculuk eğitimini tamamlamış sayılmaları için 100 saatlik temel hukuk eğitimi almış olmaları gerekir.          Yani yapmış olduğumuz hukuk eğitiminin değeri 100 saatlik temel hukuk eğitimine karşı gelmektedir.          Bu bizim eğitimimize yapılan bir aşağılamadır.          Her olumsuz Yasa değişiminde başka değişikliğinde başka ülkeler ve Avrupa örnekleri verilmektedir. Sevgili Arkadaşlar burası Türkiye'dir.Burada Artvin var,Hakkari var,Rize var,Yozgat var,Giresun var. Her Avrupa'dan alınan kanunu buraya adapte etmekle işi çözemezsiniz. Bizim geleneklerimiz,göreneklerimiz ve ihtiyaçlarımız farklıdır.          İşte HMK.da Avrupai değişiklik yaptınız.Bize uydu mu? Giresun'da Baro Odamızla Adliye Veznesi aynı katta.Her gün görüyoruz. Artık insanlar önce dilekçelerini verip masrafını hesaplatıyor ödeyemeyince dilekçelerini çaresizlik içinde cebine koyup Adliyeyi terk ediyorlar.          Yargının hızlanması ve dava sayısı azaltmak amacı ileri sürülüyor. Peki yargının hızlı olması mutlaka çok önemli peki yargının adil olması ve herkese adalet dağıtması daha önemli değil mi?          Kaldı ki dilekçeler teatisi dönemi ile en az 5-6 aylık boşa zaman geçiyor.Önceki kanun zamanında bu yine yapılıyordu ve duruşma aralarında bu dilekçeler veriliyordu.5-6 ay boşa beklemekle duruşma günü vermemekle yargı hızlanmış mı oldu yoksa daha mı yavaşladı?            Dolayısıyla her ülkenin toplumsal yapısı farklıdır. Türkiye gerek toplumsal yapı ve gerekse eğitim düzeyi ile arabuluculuk yasasındaki düzenlemeye hazır değildir.           Bu yasa çıkarsa, bir kaç yıl sonra Avukatlık Büroları birer birer kapatılıp, arabuluculuk kurumlarında iş bulabilirsek çalışmak zorunda bırakılmamız kaçınılmazdır.           Belki büyük şehirlerde hissedilmeyebilir ama küçük illerde baskı unsurlarının devreye girmesi ile hukukun içine sindiremeyeceği sonuçlar doğurabilir.           Bu yasa tasarısı arabuluculuk sistemine alternatif Avukatlık kanunu madde 35/A Avukatlara uzlaşma yetkisi veren maddeye aykırıdır. Avukatlık Yasamızdaki bu maddedeki düzenlemenin alt yapısı geliştirilerek aynı sonuca daha verimli şekilde ulaşılabilir.          Arabuluculuk yasa tasarısı Anayasanın 8.maddesindeki Yargı yetkisinin, Türk Milleti adına Bağımsız Mahkeme kullanılacağı ilkesine aykırıdır. Yargı yetkisi başkalarınca kullanılmış olacaktır.          Bazı arkadaşlarımız arabuluculuk yargılama faaliyeti değil diyerek yasa tasarısına örtülü destek vermektedir. Arabuluculuk, Yargılama faaliyeti değil şeklindeki beyanı anlayabilmiş değilim Sevgili arkadaşlar arabuluculuk neticede Yargı alanına girerek tasarruf yapmıyor mu?           Biz bu anlayışla yapılan Arabuluculuk Yasa Tasarısına karşıyız. Ancak bu kanunu mecburen çıkaracaksanız arabulucunun Hukukçu olması, Avukatın öncelikli olması ve Baroların arabuluculukta aktör olmasından kesinlikle ödün vermemeliyiz.          Ancak tasarının amacı ve özüne baktığımızda tamamen karşı çıkmalıyız. Teslimiyetçi anlayışlı nasılsa bu yasa çıkacak o zaman ne koparırsak kardır anlayışı çok doğru olmasa gerek.          Avukatlık Kanunu madde 76'ya göre Barolar Avukatlık mesleğini geliştirmek, Avukatların ortak ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla çalışmalarını yürüten kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarıdır.Bizler Baro başkanları olarak Arabuluculuk Yasa tasarısına karşı çıkmazsak gelecek nesildeki meslektaşlarımızın bizleri iyi dileklerle anmayacaklarını düşünüyorum            Giresun Barosu olarak Avukatlık mesleğinin baltalanmasına ve yok edilmesine seyirci kalamayacağımızı bildiriyor ve yasa tasasına karşı çıkıyoruz.            Bu Yasa tasarısının geri çekilmesi için Baroların ortak hareket etmelerini öneriyoruz.                                                                        Av. Gültekin UZUNALİOĞLU                                                                           Giresun Baro Başkanı    
Tarih : 16.11.2011
Okunma : 2590

© 2024 - Giresun Barosu

Adres : Çıtlakkale Mah. Atatürk Bulvarı No.121/1 - GİRESUN / Telefon: 0454 215 76 57 / Faks: 0454 215 76 58)
Adli Yardım Bürosu: 0 454 215 76 69 | Sosyal Tesis : 0 454 215 76 69 / D:17
E Posta : giresunbarosu@gmail.com | KEP Adresi: giresunbarosubaskanligi@hs01.kep.tr
E-Tebligat Numarası: 35366-96939-85090
Giresun Barosu Union of Black Sea Countries Bar Association (BCBA) üyesidir.